Ramsko jezero je nešto tako lepo, vrlo neobično i posebno

Putovanje je moja najveća ljubav, moj glavni hobi. Mnogo putujem, pa imam priliku da vidim mnogo divnih prizora, često se nađem apsolutno impresioniran i iznenađen raznim predelima i mestima. Inače je tačno to da sam ja osoba koja je strastvena u vezi prirode i jako uživa njene lepote. Ja sam tip osobe koja može biti impresionirana apsolutno svakom stvari koju vidim. Nadam se da će mi to jednom neko i napisati u komentaru na postu ili u objaveavama na fejsbuku. Mislim da je dobro kad čovek voli mnogo stvari, siromašni su oni koji ne mogu biti zadivljeni ni sa čim, koji nemaju ni jednu stvar koju zaista vole.

Vrlo dobro sam poznavao jezero Rama pre nego što sam ga prvi put posetio, jer sam prethodno pregledao dosta slika i video zapisa na internetu. Međutim nisam mogao da primetim da je jezero tako neobično i lepo! Bez griže savesti mogu da napišem da je ovo jedna od najneobičnijih i najlepših prirodnih lepota koje sam video u poslednjih nekoliko godina. S obzirom na to da su poslednje godine putovanja postale deo mog života, video sam dosta lepih, a takođe i neobičnih prirodnih lepota, ali ništa ne može da se uporedi sa jezerom Rama.

Ramsko jezero je prilično veliko kada se uporedi s jezerima u Sloveniji. Otprilike je pet puta veće od Bohinjskog jezera, veoma je rasprostranjeno i ima prilično ostrva.

Na jednom od puno poluostrva koji sežu duboko u jezero, nalazi se Franjevački manastir i crkva Device Marije. Zanimljiva je činjenica da se manastir i crkva nalaze tačno na sredini ostrva. Mogao bih reći da sve liči na ostrvo na Bledskom jezeru.

Aleks i ja smo na početku nameravali da odemo do crkve, ali nažalost nismo uspeli da stignemo. Put je bio zatvoren, pošto smo došli baš na dan Marijinog začeća.

Posle toga smo se automobilom odvezli na drugo poluostrvo. Što sam više gledao preko jezera i obale, to sam se više divio svoj toj prirodi! Stigli smo na jedno lepo mesto i parkirali automobil. Kada sam izašao, nisam mogao da verujem da je istina ono što vidim. Vodostaj u jezeru bio je vrlo nizak i taj deo površine koji je pre nekoliko meseci bio pod vodom, sada je imao vrlo lep i neobičan izgled. Boja jezera je zaista nesvakidašnja. Moglo bi se reći da je tirkiznno-zelena. Kada sve to vidite zajedno, dobijate stvarno odličnu sliku. Ako misite da sam malo „opterećen“, pogledajte gornji video i videćete da je sve još bolje nego što sam opisao.

Videli smo retke posetioce na obali jezera. Neki su čak i kampovali na obali. Siguran sam da im niko nije zamerio i rekao nešto loše i da svako ko želi kampovati na obali ramskog jezera može doći i neće imati nikakvih problema po tom pitanju.

U početku sam pomislio da ću u ovom trenutku (možete ga videti na početku videa iznad), iskoristiti jednu bateriju za snimanje dronom. Međutim, pošto je pejzaž bio tako lep, potrošio sam dve, pa mi je ostala samo jedna.

Nakon što smo Aleks i ja potrošili dve baterije na bespilotne letelice, ušli smo u auto i uputili se na drugi kraj jezera, koji je takođe imalo lep prizor, ali malo drugačiji od prethodnog. I ovde sam sa entuzijazmom bacio letelicu u vazduh i počeo da snimam, ali nakon nekoliko minuta sam shvatio da nešto blokira moju kontrolnu tablu i morao sam da je vratim nazad i resetujem dron i kontrolnu tablu. Tako da sam potrošio dragocenih 25 procenata preostale baterije. Utom trenutku sam po prvi put pomislio da bih trebao da kupim još dve bespilotne letelice.

Kada sam iznova spustio dron, kontolna tabla je zazviždala kao upozorenje da će ponestati baterije. Bio sam ljut na sebe što poslednji dan nisam mogao da snimam. Iako je bespilotni avion koštao 2.000 $ reskirao sam, i neko vreme neprestano slikao, iako je nadzorna tabla bez prestanka upozoravala da će joj ponestati baterije. Do duše, bespilotna letelica se vraćala na početnu tačku ako kontrolna tabla ne bude spojena, a li s obzirom da dron ne košta 100 $, nisam imao nameru da rizikujem.

ramsko jezero

Na jezeru Rama smo proveli samo nekoliko sati. Uglavnom jer smo se zaustavili kod jezera Rama kad smo se vraćali sa puta. Napuštali smo Mostar iz Jahorine. Da sam znao da je na jezeru Ram tako lepo, isplanirao bih putovanje skroz drugačije. Bar bi jedan dan spavao blizu jezera!

Dok smo napuštali Ramsko jezero, već sam razgrađivao plan kada ću ga ponovo posetiti. Definitivno ću sledeći put otići na ovo divno mesto najmanje četiri ili pet dana. Istražiću jezero i njegovu okolinu do svakog najmanjeg ugla. Takođe ću naći jednog lokalca koji mi može pozajmiti čamac, i sa njim, u principu, mogu posetiti sva ostrva na jezeru.

Već se radujem tom trenutku kada ću ponovo doći na jezero Rama.

Takva sam osoba kada se uzbudim oko neke stvari, onda imam potrebu da je temeljno proučim. Kada sam prošle godine otišao na put u Ukrajinu, planirao sam da posetim i Černobil, jer je tu 1986. bia najveća nuklearna nesreća ikada. Pre nego što sam otišao u Černobil nisam čitao nikakve članke o tome niti gledao video zapise. Ali kada sam to video i doživeo, potpuno sam se udubio u priču! Nakon posete sam pregledao desetine dokumenatrnih filmova, pročitao mnogo različitih članaka,… Isti slučaj je bio kada sam posetio koncentracioni logor Aušvic. Usput napominjem ko je od vas zainteresovan za put u Černobil može pročitati članak mog pratioca Petra pod naslovom „Tragovi svetske katastrofe“.

Ista stvar sa Černobilom i Aušvicom bila je i sa jezerom Rama. Počeo sam čitati članke i video zapise na jutjubu, tako da sada znam dosta toga o jezeru Ram.

Možda sam vas malo lagao na početku ovog članka kada sam spomenuo da je jezero Ram prirodna lepota. Nije baš prirodna lepoota jer je veštačko jezero, ali ako mene pitate, to je prirodna lepota.

Ramsko jezero je nastalo 1968. godine kada je izgrađena brana na reci Rama i poplavila je površinu veću od 15 kvadratnih kilometara! Na poplavljenom području nekada je živelo čak 1.744 losoba. Poplavljeno je 1.147 objekata. Među njima je i džamija.

Maksimalna dubina jezera je oko 95 metara. Maksimalna dužina jezera je 12,5 kilometara, a njegova širina 4,5 kilometara. Ramsko jezero je poznato po tome što menja nivo vode. Prema zvaničnim podacima do 55 metara, ali takođe i mnogo više nezvanično. U 2011. godini, kada je bila velika suša, jezero Ram je palo na najniži nivo od 1968. godine. Bilo je nisko do te mere da je bilo moguće videti ostatke voćnjaka, groblja, zgrada, pa čak i džamije.

U vreme kada sam posetio jezero Rama, nivo vode je bio prilično nizak. On je obično najviši u proleće kada se sneg topi u okolnim brdima. Prema slikama, jezero Rama izgleda potpuno drugačije u proleće nego onda kada sam ja bio tamo. Tako da ću ga za sigurno posetiti na proleće da vidim kakav je pizor sa višim vodostajem.

Ima još nešto zanimljivo u vezi Jezera Rama. Gotovo da nema turista! Čini se da još nisu otkrili ovaj prelepi biser. Ako ste ljubitelj mesta gde nije gužva i nema veliki broj turista, onda je ovo jezero pravo mesto za vas.

Kada sam pregledao smeštaj oko jezera Rama, bio sam iznenađen kada sam ustanovio ih ima jako malo, negde čak uopšte i nema. Za rezervacije pored jezera sam pronašao samo jednu kuću, koja je bila skupa za situaciju u Bosni i Hercegovini. Nakon aktivnog pretraživanja po internetu, uspeo sam da nađem drugu opciju, ali nije bila navedena cena. Inače sam siguran da su smeštaji još uvek dostupni, samo što ih ljudi nisu stavili na buking, veb stranice.

Poseta jezeru je takođe veoma pogodna za one koji imaju kamper. Siguran sam da možete da se smestite u bilo koji deo ovog jezera i niko vam ništa neće reći.

Nisam imao kontakt sa ljudma na jezeru Ram, jer sam, na žalost, proveo tamo samo nekoliko sati i još uvek sam se nalazio u nenaseljenim oblastima. Ali siguran sam da su vrlo ljubazni, kao svi Bosanci.

Nadam se da sam vas preko ovog prelepog videa i slika učinio da se osećate kao da ste posetii jezero Rama već jedanput i da imate želju da dođete ovde i posetite ga za stvarno. Takođe moram dodati da su u Bosni i Hecegovini jako niske cene, odlična hrana i ljubazni ljudi. Uprkos činjenici da poslednjih 20 godina aktivno putujem po svetu, BiH je moja destinacija broj jedan!

Dozvolite da kažem da je jezero Ram nedavno impresioniralo i australijsku nacionalnu veslačku reprezentaciju mlađu od 23 godine, pripremajući se za Svetsko prvenstvo u Bugarskoj. Jezero, priroda, gostoljubivi meštani…bili su oduševljeni. Spavali su i jeli u manastiru, u mestu Štit.

Pogledajte divne video zapise iz Bosne i Hercegovine:
Opšti video o Bosni i Hercegovini – https://youtu.be/a-G0HAGgdrs
Znameniti stari most u Mostaru – https://youtu.be/-fBcpBoVJV4

Na mojem jutjub kanalu možete pronaći mnogo lepših, uređenih video zapisa iz Bosne i Hercegovine, kao i drugih mojih video zapisa – https://www.youtube.com/user/tomazgorec/videos.